Femeia începutului de secol XX îmbrăcată de primul designer modern – Paul Poiret

Femeia începutului de secol XX îmbrăcată de primul designer modern – Paul Poiret

tram-3329586_1280

Caracteristici ale începutului de secol XX

Industrializarea și urmările sale, muncitorii și femeile care încep să pretindă drepturi sociale aduc schimbări majore pentru stilurile arhitectonic, decorativ și ale costumului secolului XX. După 1900, femeia încetează a mai fi percepută doar ca un trofeu sofisticat și tăcut, aceasta va începe să își ceară dreptul de a avea control asupra propriei vieți. Idealul uman se va modifica revenind în atenție frumusețea naturală a trupului. Dansatoarele Isadora Duncan, Loïe Fuller și Mata Hari vor dansa pe scenă drapate în voaluri ușoare și în picioarele goale.

Odată cu libertatea câștigată apare și o nouă modă, prin care între 1900-1919 se va adopta silueta cilindrică. La începutul secolului XX moda europeană începe să devină receptivă vis-a-vis de influențele orientale. De mari aprecieri se bucură costumele Baletelor rusești și kimonourile japoneze. Poiret se va inspira din ambele modele, creând costume cu decolteu ascuțit, mâneci kimono, o mini-jup evazată peste o maxi-jup strânsă pe picioare.

Moda orientală este lansată de cele două spectacole ale Baletelor Ruse (conduse de Serghei Diaghilev): „Cleopatra” și  „Seherezada”, în coregrafia lui Mikail Fokin. Costumele ostentative create de Léon Baskst și Alexander Benois vor apărea ca o explozie de ritm și culoare, care îl vor inspira pe Paul Poiret să introducă în creațiile sale turbanele ce vor înlocui pălăriile (acestea îi vor aduce apelativul de Pașa Paris), tunici, pantaloni de tip harem și mantii croite departe de corp, cu motive inspirate de pe caftane. În urma acestei inspirații își va încărca modelele cu blănuri și bijuterii ca pe cadânele din „O mie și una de nopți”, distanțându-se de vulg prin creații unicat  haute couture. Din folclorul rus designerul împrumută câteva idei legate de culori (va folosi culori mai vii și contrastante), și motive decorative (broderii simple).

Paul Poiret (20 aprilie 1879 – 28 aprilie 1944)

Simțind că toaletele fastuoase nu mai corespundeau gusturilor femeii moderne, Paul Poiret este modistul care a creat la începutul secolului XX silueta femeii moderne. Acesta devine faimos pentru realizarea de rochii elegante de zi și de seară în stil oriental și mai ales în cele două stiluri importante, Art Nouveau (ce domina epoca) și stilul Art Deco (care era încă difuz, urmând a fi „botezat” abia în anul 1925). Acesta își va face ucenicia la școala lui Jacques Doucet (reprezentant al stilului „femeia-floare”), apoi la școala lui Charles Frederick Worth, iar la sfârșitul anului 1904 ajunge să-și deschidă propria casă de modă.

Viziunea sa

Poiret nu se gândea la emanciparea femeilor, pentru el femeia ideală fiind odalisca pregatită să asigure odihna războinicului. Viziunea sa extrem de novatoare pentru întregul suflu al modei feminine contemporane se rezuma la eliberarea femeii de orice fel de constrângeri. Muza și modelul său preferat vor fi întruchipate de către soția sa Denise, cu care se căsătorește în 1905 și care va deține funcția de director de creație al casei de modă. Această femeie va fi cea care îl va inspira să introducă cizmele cu toc mic și un deget de la picior pătrat, încrețite pe picioare până la genunchi. De asemenea, Denise a fost prima femeie care a purtat pantofi de mătase fără arc sau cataramă.

Rochiile create de el erau inedite, inspirate atât din moda cu accente antice din perioada Directoratului (când liniile erau drepte, iar rochiile aveau doar o legatură sub sâni), cât și din costumele tradiționale orientale (ale căror motive decorative nu puteau fi purtate cu corset, deoarece acesta ascundea linia naturală a corpului).

Inovații aduse în lumea modei

  • Paul Poiret este primul creator de modă care a lansat o adevarată modă a pieselor de lenjerie intimă (inventează sutienul modern), părăsind încă din 1906 moda corsetelor de tip armură, talie de viespe;
  • elimină jupoanele stratificate și introduce prima rochie modernă dreaptă, prin care femeile vor trece de la 3 kg de ajustări la 900 de grame;
  • în 1908 lansează primul album de modă;
  • este primul designer care a pus numele său de brand și semnătura proprie imagistică (un trandafir) pe parfumuri, cosmetice (1911) și obiecte decorative;
  • în 1910, cu ocazia nașterii celei de-a doua fiice, Paul crează o rochie de tip combinezon;
  • publică două broșuri în care-și prezintă creațiile;
  • a facilitat progresul drapajului;
  • este primul creator ce va întreprinde un turneu împreună cu modelele sale în Europa (Berlin – Moscova – Varșovia – Praga – Viena), de unde își va aduce pânze brodate și țesături imprimate pe care le va folosi în creațiile viitoare;
  • înființează Școala de Artă și Design pentru fetele sărace;
  • în 1911 organizează o serată care a rămas celebră, după modelul oriental „O mie și una de nopți”;
  • crează costume pentru diverse artiste precum: Isadora Duncan și Sarah Bernhardt. De altfel, prezentările sale de modă erau adevărate spectacole, la care dansa adesea Isadora Duncan.

            Bibliografie:

  1. Caragea, „Istoria vestimentației europene”, Editura Teora, București, 1999;
  2. Nanu, „Artă. Stil. Costum”, Editura Meridiane, București, 1976.
  3. ro.wikipedia.org

Femeia începutului de secol XX îmbrăcată de primul designer modern – Paul Poiret


Redactor: Geta-Violeta Ravdan

Editor: Mona Lisa

Foto: Pixabay


logo12

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Poți folosi aceste etichete și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

%d blogeri ca acesta: